علل گرایش یمنی ها به تشیع و نقش آنان در نشر آن (قرن اول هجری)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس
- نویسنده اصغر منتظرالقایم
- استاد راهنما صادق آیینه وند
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1378
چکیده
سرزمین جنوب غربی جزیره العرب که در کتیبه های باستانی به نام یمنت نامیده شده است از 1200 ق م دارای نظام های حکومتی معین، قتبان، اوسان و سبا بود ولی در هنگام ظهور اسلام از نظامات پادشاهی و قدرت مرکزی که نفوذ سیاسی آن بر سراسر یمن گسترده باشد، خبری نبود و شیوخ قبایل مدعی پادشاهی درگیری نزاع سیاسی با یکدگیر بودند. اسلام در سال های نهم و دهم هجری در میان همه قبایل راه یافت و بتکده های عربستان جنوبی ویران شدند. قبال یمنی با ارسال نمایندگان خود به مدینه منوره تابعین قدرت سیاسی رسول خدا (ص) را پذیرفتند و شهرها و مخلاف های یمن به وسیله نمایندگان اعزامی و یا رهبران مسلمان محلی اداره شدند. یکی از این ماموران رسول خدا (ص)، علی (ع) بود که در سال ده هجری به سرزمین همدان و مذحج فرستاده شد. وی در آن مناطق به اقدامات حکومتی با اختیار کامل قضایی، اقتصادی و تعلیم اصول اسلامی، دست زد و از این جا قبال یمنی با علی (ع) آشنا شدند و مهر و محبت وی در قلب آنان راه یافت و با رحلت رسول الله (ص) برخی از آنان از نظریه رهبری سیاسی وی پشتیبانی کردند. پس از فتوح اسلامی یمنی ها به عراق و شام مهاجرت کردند و در صصف بندی عراق و شام سهیم شدند. در بیعت با امیرمومنان (ع) و تشکیلات حکومتی وی یمنی ها و نزاری ها شرکت جستند ولی اشتیاق یمنی ها برای همرهی با علی (ع) بیشتر بود، در عین حال برخی از آنان از وی کناره گیری کردند. در پیکارهای روزگار خلافت علی (ع) هر دو گروه قبال یمنی و نزاری در دو رویه همراهی و مخالفت با وی شرکت داشتند به طوری که در جمله 37 درصد و در صفین 42 درصد یاران وی را یمنی ها تشکیل می دادند، در حالی که 59 درصد از لشکریان معاویه یمنی بودند. در واقعه کربلا از هفتاد و دو نفر یاران امام حسین (ع) سی و چهار نفرشان یمنی بودند. این شهدا با انتخابی آگاهانه مبتنی بر شناخت عمیق نسبت به مقام امام حسین (ع) که او را جانشین و وارث رسول خدا (ص) می دانستند، در این راه گام برداشتند. بدین سان هدف آنان بر عقیده ای خالصانه استوار بود و ارتباطی با گرایش های قبیله ای، قومی و میراث تاریخی حکومت های باستانی یمن نداشت .
منابع مشابه
نقش فقها و متکلمین قرن چهارم هجری در گسترش تشیع
قرن چهارم هجری، به علت ظهور فقها و متکلمین بزرگ شیعی و نیز روی کار آمدن دولتهای شیعی چند و هم کاهش اقتدار خلافت عباسی – بزرگترین حامی جهان تسنن – یکی از ادوار درخشان و مشعشع تاریخ تشیع به شمار میرود. قبل از این عصر، مذهب تسنن، بر جهان اسلام غلبیت داشت. اما در قرن چهارم با پیدایش دولتهای شیعی: آل بویه، مصر، حمدانیان زیدیه یمن، علویان طبرستان و. .. جریان به سود مذهب تشیع ورق خورد که بر اثر آن نف...
متن کاملنقش فقها و متکلمین قرن چهارم هجری در گسترش تشیع
قرن چهارم هجری، به علت ظهور فقها و متکلمین بزرگ شیعی و نیز روی کار آمدن دولتهای شیعی چند و هم کاهش اقتدار خلافت عباسی – بزرگترین حامی جهان تسنن – یکی از ادوار درخشان و مشعشع تاریخ تشیع به شمار میرود. قبل از این عصر، مذهب تسنن، بر جهان اسلام غلبیت داشت. اما در قرن چهارم با پیدایش دولتهای شیعی: آل بویه، مصر، حمدانیان زیدیه یمن، علویان طبرستان و. .. جریان به سود مذهب تشیع ورق خورد که بر اثر آن نف...
متن کاملنقش فقها و متکلمین قرن چهارم هجری در گسترش تشیع
قرن چهارم هجری، به علت ظهور فقها و متکلمین بزرگ شیعی و نیز روی کار آمدن دولتهای شیعی چند و هم کاهش اقتدار خلافت عباسی – بزرگترین حامی جهان تسنن – یکی از ادوار درخشان و مشعشع تاریخ تشیع به شمار می رود. قبل از این عصر، مذهب تسنن، بر جهان اسلام غلبیت داشت. اما در قرن چهارم با پیدایش دولتهای شیعی: آل بویه، مصر، حمدانیان زیدیه یمن، علویان طبرستان و. .. جریان به سود مذهب تشیع ورق خورد که بر اثر آن نف...
متن کاملعلل گرایش شیخ مفید و سید مرتضی به عقلگرایی اعتزالی در قرن چهارم هجری
این مقاله به منظور درک ریشه های گرایش شیع? امامیه به عقلگرایی اعتزالی به بررسی علل گرایش دو متکلّم بزرگ امامیّه شیخ مفید و سید مرتضی علمالهدی - پیشوایان امامی سد? چهارم هجری ـ به عقلگرایی اعتزالی میپردازد. هر چند گرایش شیعه امامیّه به عقلگرایی اعتزالی با مجادلات فراوان همراه بود اما سرانجام این گرایش در قرن چهارم هجری در سای? حکومت و حمایت آل بویه به وسیل? این دو متکلم به ثمر نشست. برای این...
متن کاملمسجد و نماد تاریخی آن در قرن اول هجری
از فراگیرترین ساختارهای اجتماعی در حوزه دین که جایگاهی ویژه برای ذکر خدا دارد و به همین منظور نیز برای اولین بار در قرن اول هجری به دست پیامبر اسلام (ص) بنا شده ، مسجد است. این مکان مقدس مهمترین جایگاه مذهبی و تاریخی در هر شهر و عظیم ترین پایگاه عبادی و معنوی برای هر فرد و محل نیاز ، سجود، خشوع و خضوع به درگاه قادر متعال است. در قرن اول مساجد علاوه بر محل انجام فرایض و اقامه نماز ، نهادی دینی، ...
متن کاملمدرسه مستنصریه و گسترش تشیع امامیه در قرن هفتم هجری
نیمه اول قرن هفتم هجری، عصری تعیینکننده در تکامل مکتب تشیع، محسوب میگردد. در این محدوده زمانی، تشیع امامیه، تحت تأثیر عوامل گوناگون، به یک جریان قدرتمند اجتماعی ـ فرهنگی در بغداد تبدیل گشت. در میان عوامل متعددی که در زمینهسازی برای رشد تشیع مؤثر بودند، یکی نیز وجود و فعالیت مدرسه مستنصریه است. مقاله حاضر، درصدد است تا با بهرهگیری از اندک دادههای موجود، به شیوه توصیفی ـ تحلیلی، به تبیین تأ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023